Home Reistips Wat moet ik doen als mijn vlucht vertraagd is?

Wat moet ik doen als mijn vlucht vertraagd is?

door Aniek
Tempelhof, een verlaten vliegveld in Berlijn

Wat moet ik doen als mijn vlucht vertraagd is?

Op Schiphol ziet het er nog allemaal rooskleurig uit. Tot het wel heel erg lang duurt tot ik aan boord kan gaan van mijn vlucht naar Istanboel. En wanneer het ook nog even duurt voor we daadwerkelijk opstijgen weet ik hoe laat het is: de vlucht is flink vertraagd en ik mis mijn aansluitende vlucht naar Bisjkek ook. Wat moet ik eigenlijk doen als mijn vlucht vertraagd is? bedenk ik me.

Meestal vind ik vliegen heel relaxed. Ik neem mijn laptop mee zodat ik wat kan werken in het vliegtuig, lees een boek of kijk een film. Dan is de vlucht zo voorbij. Maar zodra ik me besef dat ik vertraging heb kan ik alleen nog maar nadenken over hoe laat ik zal landen. En dat is precies waar ik aan denk in het vliegtuig naar Istanboel. Ik heb een vlucht geboekt met ruim 2,5 uur overstaptijd. Dat zou ruim genoeg moeten zijn, maar nu de seconden langzaam wegtikken begint het wel heel spannend te worden. Eenmaal geland is het duidelijk. Die overstap ga ik nooit meer halen.

Vlucht vertraagd

Wat moet ik doen als mijn vlucht vertraagd is? Op het vliegveld heb ik voldoende tijd om hierover na te denken. Ik ga naar de balie van de vliegmaatschappij en krijg een vervangende vlucht aangeboden. Zo kom ik in ieder geval nog in Bisjkek, al is het dan met een paar uur vertraging. Ik heb meer dan 2 uur vertraging, dus ik krijg ook een maaltijdcheque zodat ik iets kan eten en drinken op het vliegveld. Kan ik ook een vergoeding krijgen, vraag ik me af?

Ik besluit het meteen op te zoeken op Google, en zoek naar ‘vertraging vliegtuig‘ en ‘wat te doen bij vertraging’. Je hebt natuurlijk je reisverzekering, die je kan helpen als je zelf een nieuwe reis moet boeken of als je bijvoorbeeld extra kosten moet maken voor een overnachting. Maar je kan ook financiële compensatie krijgen van de luchtvaartmaatschappij als je vlucht tenminste drie uur is vertraagd. Bij een vliegreis tot 1.500 kilometer is dat 250 euro, en de compensatie kan oplopen tot zo’n 600 euro.

Je moet dan wel weten waar en hoe je deze compensatie aan moet vragen. En maatschappijen proberen hier vaak onderuit te komen, door zich te beroepen op overmacht door slecht weer, stakingen op de luchthaven, of het moeten maken van een andere vliegroute op last van de luchtverkeersleiding. 

Hulp!

Ik heb hier geen zin in, dus ik besluit het uit te besteden. Dat kan bij claimbureaus zoals Airhelp. Je betaalt dan een deel compensatiebedrag over de vergoeding, maar je hebt zelf niet al het geregel en het gedoe. Deze services werken meestal op ‘no cure no pay’ basis, wat inhoudt dat je niets hoeft te betalen als de claim wordt afgewezen. En omdat ik nog een hele reis voor me heb en dus geen tijd om het zelf te doen, besluit ik de claim uit te besteden. Bij mijn vorige langere vertraging, naar Spanje, kreeg ik zo een aardig bedrag uitgekeerd. Ik vul online mijn vluchtgegevens in en wacht dan af. Een paar dagen later krijg ik bericht. Ik krijg ditmaal geen vergoeding, de luchtvaartmaatschappij beroept zich op slecht weer. Jammer… maar ik ben inmiddels in Bisjkek, dus ik ben het zo weer vergeten. Er wacht een prachtige reis op mij!

Tips:

  • Belangrijk om te weten: de regels voor het krijgen van compensatie gelden alleen als je vanaf een Europese luchthaven vertrekt of naar een Europees land terugvliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • Bij een vlucht die minimaal 2 uur vertraging heeft, heb je recht op eten en drinken. Dus vraag om een maaltijdcheque.
  • Bij een vertraging van minimaal 3 uur heb je recht op compensatie. Het verschilt per afstand tussen jouw vertrek- en aankomstbestemming hoeveel geld je ontvangt.
  • Lees meer over je rechten als passagier op de website van de Europese Commissie
  • Bewaar je boardingpasses en bewaar alle bonnetjes van gemaakte kosten, zoals kosten voor een hotelovernachting, eten of drinken.
  • Je hebt geen recht op compensatie wanneer er sprake is van overmacht. Bij slechte weersomstandigheden geldt hetzelfde, hierbij is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht om een vergoeding uit te keren. 

Meer lezen:

Laat een bericht achter!